Sunday, December 26, 2010

Senarai 10 Orang Terkaya Malaysia.


1. Tan Sri Robert Kuok Hock Nien (Kerry Group/Kuok Group) RM42.76 bilion


2. Tan Sri T. Ananda Krishnan (Usaha Tegas) RM27 bilion


3. Tan Sri Lee Shin Cheng (IOI Group) RM11.92 bilion


4. Tan Sri Teh Hong Piow (Public Bank) RM10.86 bilion


5. Tan Sri Lim Kok Thay (Genting Group) RM10.38 bilion


6. Tan Sri Quek Leng Chan (Hong Leong Group) RM7.09 bilion


7. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (Al-Bukhary Foundation) RM6.01 bilion


8. Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Group) RM4.4 bilion


9. Tan Sri Tiong Hiew King (Rimbunan Hijau) RM3.5 bilion

10. Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun (Berjaya Group) RM3.2 bilion

Wah..kaya, sungguh kaya!  Tahniah! Teruskan menyumbang untuk pendapatan negara. Paparan ini sekadar 10 yang terkaya di Malaysia. Mungkin sudah berlaku perubahan pada kedudukan ini. 

Sekali pandang, di antara 10 individu terkaya ini, hanya seorang sahaja yang Islam dan berbangsa Melayu. Alhamdulillah. Hakikatnya terdapat juga, individu muslim lain yang turut tersenarai dalam 40 individu terkaya di Malaysia. 

Satu persoalan yang timbul, orang Melayu Islam ramai di Malaysia, tapi tidak dapat menguasai ekonomi di negara sendiri. Mengapa kita tewas? Atau berfikir tak perlu kaya sangat?

Saya pernah mendengar satu kuliah agama yang disampaikan oleh seorang pendakwah terkenal, Al-Fadhil Ustaz Badlishah Alauddin, (Pegawai Agama Islam Daerah Temerloh,Pahang. Beliau sering menjadi panelis untuk al-Kulliyah). Tak salah kita kaya. Tak salah orang Islam menjadi kaya. Apa yang penting kekayaan itu memberi manfaat kepada sesama muslim. Sahabat nabi ramai yang kaya. Abdul Rahman bin Auf, Uthman bin Affan, Talhah dan ramai lagi. Sebab itu Islam cukup disegani.

Alhamdulillah, Tan Sri Mokhtar al-Bukhari tersenarai antara 10 individu ini. Muslim yang patut dicontohi. Banyak perkara yang perlu dilakukan. Cukupbercakaran sesama agama dan bangsa. Kita perlukan lebih ramai individu seperti Tan Sri Mokhtar al-Bukhari. Bukan sekadar memenuhkan kedudukan individu terkaya, tetapi membantu sesama Muslim itu sendiri. 

Pernah saya terdengar, pesan Allahyarham Tun Razak, 5 siapa yang punya, mereka yang berkuasa dalam memerintah sesebuah negara

1. Siapa yang RAMAI
2. Siapa yang PANDAI
3. Siapa yang KAYA
4. Siapa yang MENDOMINASI POLITIK
5. Siapa yang MENDOMINASI KETENTERAAN

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...