Wednesday, July 4, 2012

Bahagian 1: Teropong Alam?


Yang kita belajar
Kaitan kehidupan manusia dengan alam. Maaf ini bukan penulisan desertasi ataupun penulisan akademik yang terangkum di dalamnya fakta dan rujukan buku setebal sejengkal lebih. Tapi ini conteng-conteng penulis tengah malam yang cuma mahu memahat idea, mana tahu boleh diterima. Jika kurang molek, usaha untuk perbaiki. Betul kan?

Semasa sekolah dulu, bila belajar Sains kita mesti terhimpit dengan desakan soalah peperiksaan yang mahukan kita membuat hipotesis. Jadi, bergegarlah puncak otak memikirkan hipotesis eksperimen. Keluarlah ayat keramat...

semakin.............. semakin................

ataupun

jika........... maka.........................

Hah!? Banyak soal pula!
Sebab apa? Di situlah kita nak tunjukkan perkaitan di antara pemboleh ubah yang dimanipulasi dengan pemboleh ubah yang bergerak balas. Senang cakap, bahan yang diuji dengan keputusan kajian. Jadi sama seperti kehidupan. Antara apa yang diambil dan respon Seperti satu hubungan yang cukup kuat.

Hipotesis kehidupan
Allah menjadikan alam ini terdiri daripada manusia, jin, haiwan tumbuhan serta bermacam lagi hidupan. Manusia tak dapat melihat jin. Tapi manusia dapat melihat haiwan dan tumbuhan. Makhluk-makhluk ini diberikan roh dan menjalani kehidupan mereka mengikut aturan yang ditetapkan oleh Pencipta.
Bila sebut perangai dan sifat haiwan, mesti kita akan jadikannya seperti satu perumpamaan. Molek juga kalau saya katakan seperti peribahasa Melayu. Sebab orang Melayu mengambil contoh-contoh alam sebagai perbandingan dan perumpamaan. Unsur alam seperti haiwan dan tumbuhan inilah yang menjadi contoh kepada manusia. Malah dalam al-Quran pun ada memberikan perbandingan manusia dengan binatang ternakan.

Tapi betulkah, kalau makan ikan perangai macam ikan, makan lembu nanti jadi seperti lembu? Musykil pula.. Ada satu kisah di mana seorang lelaki berbual dengan rakannya. " Aku suka makan daging lembu. Sebab itu aku kuat!"
Jawab rakannya, "aku suka makan ikan, tapi samapai sekarang aku tak pandai berenang".
Hmm...
Apa yang saya bawa bukanlah sifat binatang yang akan membentuk kepandaian seseorang. Akan tetapi alam yang terdiri daripada tumbuhan dan haiwan ini memberikan satu petunjuk kepada kita bahawa, apa yang disuakan ke dalam mulut, itulah yang akan menjadi darah daging. Maka sedikit sebanyak ada juga unsur-unsur yang ada aakan memberikan impak kepada perilaku dan tindakan. Bukan kepandaian.
Oleh itu, ada haiwan yang haram dimakan Impak jika memakannya, perilaku dan tabiat akan melekat pada pemakan... Mesti kita tak mahu. Begitu juga bagi sesetengah haiwan yang makruh di makan. Sudah tentu ada keburukannya. Jelas sekali Islam bagi kita panduan dalam memilih makanan ini. Sebab mahu kualiti umatnya terpelihara.

Tumbuhan sebagai penawar
Ada penyakit, mesti ada penawar. Cuma mati yang tiada penawar. Sifat tumbuhan juga menentukan penyakit dan kesesuaian dengan pesakit.. Ahh...bagaimana pula begitu.. Samada perubatan tradisional ataupun moden saling mengakui bahawasanya peranan tumbuhan sebagai penawar. Perubatan Islam juga membuktikan penggunaan tumbuhan dalam perubtan. Tanpa meragui khasiat yang tertentu bagi tumbuhan, ifat pada tumbuhan seperti sama mengiyakan kesesuaian tumbuhan dengan penyakit yang perlu dirawat. Mungkin perlu kepada bukti yang lebih terpeinci..
insyaAllah bersambung

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...