Monday, July 9, 2012

Kreatif?



Ramai yang... Tapi kurang yang...!
Hari ini ramai orang yang cerdik dan pandai. Persaingan menjadi semakin sengit. Contoh mudah, pelajar yang lulus cemerlang dalam UPSR sem
akin bertambah tahun ke tahun. PMR dan SPM juga begitu temponya.In
i perkara biasa. Maka, ramai orang semakin cerdik. Selain itu, dapat juga kita lihat perkara positif ini berterusan sehingga ke institut pengajian tinggi. Nyata kita dapat melahirkan ramai orang yang cerdik. Keluaran menara gading setidak-tidaknya segulung diploma atau ijazah. Ini perkara biasa. Bila senario ini berterusan, pasti tempo pada masa akan datang, lebih ramai pemegang sarjana malah pemegang ijazah doktor falsafah dapat dilahirkan dan mungkin nanti ini jadi satu kebiasaan. Kesannya perlukah satu tahap akademik yang lebih tinggi lagi daripada pHD. (Pengajian Habis Dah)

Kebiasaan ini membuatkan alam persaingan jadi berkecamuk dan padat. Padat dengan pesaing dengan masing-masing mempamerkan deretan A pada slip keputusan peperiksaan begitu juga pointer 4.0. Ramai bukan orang cerdik? Bila kita fikir kembali, betul ramai orang yang cerdik, tapi tetap tidak juga mendapat tempat.

Maaf tuan, kalau pendapat saya ini bercanggah. Dunia hari ini perlukan kepada individu yang KREATIF. Jadi orang yang cerdik hari ini mesti menjadi kreatif. Itulah bezanya orang yang kreatif + cerdik berbanding dengan orang yang cerdik semata-mata. Orang yang kreatif dapat memanipulasikan kecerdikannya dalam menyelesaiakan sesuatu masalah. Berhadapan dengan sesuatu masalah bukan punyai satu jalan kira yang perlu menurut skema semata-mata seperti menjawab soalan peperiksaan di atas kertas akan tetapi memerlukankepada satu langkah penyelesaian yang terkandung di dalamnya unsur emosi, strategi, dan spiritual yang tersusun. Pada saya itu erti kreatif. Kita tak mahu melahiran orang yang memanipulasikan kecerdikan untuk kerosakan sebaliknya kita mahu kepada orang yang memanfaatkan kreativiti yang ada panya untuk penambahbaikan dan pembangunan.

Kreatif- didikan atau semulajadi?
Peroalan sama ada kreativiti itu satu kelebihan yang hadir secara semula jadi dan khusus untuk orang terpilih. Benar, manusia lahir dengan kepelbagaian kemahiran. Malah setiap individu mempuyai kelebihan dan kemampuan kemahiran yang berbeza. Sengaja memetik, mengikut Teori Kecerdasan pelbagai Howard Gardner (1983) terdapat lapan jenis keplbagaian kecerdasan iaitu kecerdasan verbal linguistik, logik-matematik, visual ruang, kinestetik, muzik, interpersoal, intrapersonal dan naturalis. Anda bagaimana? Dimanakah anda?
Ilmuan Islam yang lahir mengukir nama dalam membina tamadun ilmu bukan sekadar menguasai satu bidang semata-mata. Sebaliknya mereka menguasai lebih daripada satu bidang. Sekiranya kita membandingkan dengan masyarakat hari ini, boleh kiranya jarang sekali yang memiliki pelbagai kelebihan. Tapi bagi ilmuan Islam mereka mampu menguasai sesuatu bidang ilmu dan menjadi seorang tokoh yang cukup disegani malah dalam pada masa yang sama dapat menguasai bidang lain dengan jayanya. Al Farabi seorang tokoh falsafah, saintist malah seorang ahli muzik. Apa ahli muzik? Persis kata Nyonya Mansor menidakkan anaknya Sabariah bercinta dengan Kasim Selamat.


Al Farabi pemain gambus yang hebat. Petikan gambusnya mampu buat orang yang mendengar ketawa, menangis malah langsung tertidur. Hebat! Bukan mudah bagi seorang pemuzik menyampaikan mesej agar dapat terus sampai terus ke lubuk sanubari. Bukan dengan bahasa manusia, tapi bahasa jiwa. Muzik.Tapi alFarabi membuktikan kemampuannya.Nyata beliau amat kreatif. Seorang saintis dan tokoh falsafah. Itulah kelebihannya. Kreatif itu hadir bersama waktu kelahirannya atau didikan?


Hari ini
Manusia berlumba-lumba mahu jadi cerdik.Ibu bapa galak mahu anaknya mengumpul A sebanyak mungkin. Jangan ada cacat huruf yang melengkung. Semuanya mesti berbucu ke atas. Maka bergegarlah jiwa raga anak mereka bertarung dengan masa, belajar dan terus belajar, bagi menggapai impian dan harapan ibu bapa dan kepuasan, mengumpul A. Menerapkan kekreatifan dalam diri anak, bagaimana pula ya? Maka persoalan ini mesti perlu dijawab segera. Siapa lagi kalau bukan guru yang mesti menjawab tindakan selanjutnya. Aduh Saliha, cikgu pun kena buat kerja ini juga?
Membentuk satu pemikiran kreatif yang dapat menyumbang kepada pembangunan nilai tambah individu. Kerja apa itu? Kerja cikgu tanpa gaji. Perlu dibeban kepada cikgu di sekolah dalam membentuk murid yang kreatif? Ya, sebab tugas cikgu yang sepatutnya mendidik secara holistik. Pastinya menitik beratkan aspek kognitif, jasmani, emosi dan rohani. Tapi kreatif itu datang dari sudut mana pula ya?

Dan Bagiku
Kreatif itu datang dari seorang individu yang berjiwa pendidik, tidak perlu memegang jawatan sebagai seorang guru di sekolah semata-mata, tapi punyai rasa untuk sama membantu melihat insan yang memerlukan untuk sama bangun dan melangkah. Kretif dalam menyampaikan ilmu, menggalak minat insan lain untuk berfiki, pantas kreativii itu akan berbuah dalam laman minda. Jadi lahirlah insan yang bermanfaat dan mampu menongkah kehidupan yang makin mencabar. Pakej yang hampir sempurna, kreatif tapi ikut syariat. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...