Monday, December 2, 2013

BELAJAR DARI DORAEMON? FROM LOOSER TO WARRIOR


Doraemon merupakan robot kucing dari tahun 2112. Kelahirannya adalah dari kegagalan peringkat awal dalam proses saringan robot kucing. Setelah diberi peluang dalam sekolah robot, Doraemon adalah robot yang lemah semangat, rendah diri dan tidak berkeyakinan. Setelah melalui pemilihan atau 'audition' untuk pemilihan robot, akhirnya Doraemon telah terpilih secara 'tak sengaja' oleh seorang budak bernama Sewashi. Doraemon menjadi robot pengasuh. Sewashi sayangkan Doraemon. Begitu juga Doraemon. Namun, peristiwa telinganya yang digigit robot tikus dan kegagalan pihak hospital merawat telinganya membuatkan Doraemon jadi patah semangat. Bimbang Sewashi sudah tidak mahu menerimanya.
Doaremon makan ubat bagi mendapatkan semangat. Rupa-rupanya dia tersalah ubat. Akhirnya badannya berubah warna menjadi biru. Warna kuning dari badannya luntur. Doraemon makan ubat yang lain, harapannya dia dapat menjadi lebih bersemangat. Malangnya tersalah lagi,!Doraemon makan ubat jadi laju. Waktu yang sama, Sewashi diculik penjahat. Secara tak sengaja, Doraemon yang memecut laju boleh merempuh kapal penjahat tersebut. Sewashi selamat. Penjahat tertangkap.
Doraemon jadi hero. Sewashi tetap terima Doraemon walaupun Doraemon bukan seperti dulu lagi.
Doraemon dihormati robot-robot lain. Kemudian Doraemon dihantar membantu Nobita. Moyang Sewashi

Dah tu apa yang dapat dipelajari?

Barangkali kita pernah gagal, kita minta dari Tuhan, untuk terus berjaya, tapi tidak diperkenankan. Kita dapat sesuatu yang lain. Rupa-rupanya apa yang diperoleh itu adalah sebenarnya laluan untuk kejayaan. Kita minta A, Allah bagi C. C membawa kepada B. B tunjuk kita kepada A.
Apresiasi. Penghormatan dan sokongan penting. Jangan membodohkan yangg lemah, sampai satu masa, roda kehidupan berputar, kedudukan kita berubah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...