Thursday, March 24, 2011

Analisis Regresi



Setelah menjalankan tugasan ini, kami memperoleh satu keputusan yang memuaskan. Hal ini kerana, tanggapan kami terhadap jumlah tidak hadir ke kuliah akan mempengaruhi purata mata gred bagi seseorang individu. Nyata, tanggapan kami adalah benar.

Berdasarkan kepada tugasan yang telah dijalankan, kami dapat membuat satu kesimpulan, bahawa jumlah jam tidak hadir ke kuliah yang tinggi akanmenyebabkan purata mata gred bagi seseorang pelajar jatuh. Hubungan ini dibuktikan melalui graf-graf yang telah disediakan.  

Menggunakan jumlah jam tidak hadir sebagai pemboleh ubah yang tidak bersandar dengan menghubungkait pemboleh ubah yang bersandar iaitu purata mata gred, kami dapat membuat satu kesimpulan, sekiranya seseorang pelajar tidak hadir ke kuliah dalam tempoh masa yang panjang ataupun kerap, prestasi pencapaian akademik pelajar tersebut akan merudum.

Sememangnya kehadiran ke kuliah bagi menjalani interaksi pembelajaran dan pengajaran akan memberi kesan terhadap penguasaan dan pemahaman individu. Pelajar menggunakan masa kuliah tersebut untuk memperoleh pengetahuan baru mereka. Malah mereka boleh berinteraksi dengan pensyarah bagi meningkatkan lagi kefahaman mereka berkenaan topik atau subjek yang dipelajari.

Jelas di sini, sekiranya sesorang pelajar tidak memanfaatkan waktu yang diperuntukkan bagi interaksi kuliah, maka mereka akan berdepan dengan pelbagai masalah yang menyebabkan mereka cenderung untuk tidak mendapat keputusan yang baik dalam ujian. Oleh itu, setiap pelajar mesti memastikan masa yang diperuntukkan bagi interaksi kuliah dihadiri dan member fokus yang secukupnya. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

*Para responden merupakan pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...