Wednesday, June 20, 2012

Rendah Hati, Terima Teguran


Subhanallah...
Maha besar Allah yang berkuasa ke atas setiap hamba-hambanya. Hebatnya Allah S.W.T bukan?

Mood penggemar kuliah-kuliah di masjid hari ini pasti terarah kepada Israk dan Mikraj. Perjalanan yang diaturkan oleh Allah kepada kekasihnya, Nabi Muhammad S.A.W. Banyak perkara yang kita belajar daripada kisah ini.
Sayangnya ada pula yang membahaskan adakah benar Nabi Muhammad benar-benar di Israkkan yakni diperjalankan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Siapa lagi kalau bukan golongan musyrikn Mekah. Mengapa? Sebab mereka memang tidak mahu beriman. Mereka menidakkan kebenaran yang dibawa oleh Rasulullah. Jadi mereka pun mempersoalkan, bagaimana baginda boleh ke Palestin hanya dalam satu malam sahaja. Oleh itu mereka pun bertanya kepada baginda, bagaimana Masjid al Aqsa?
Nyata Allah S.W.T maha berkuasa. Allah mengilhamkan kepada Nabi Muhammad keadaan Masjid Al-Aqsa. Maka dapatlah baginda menjawab persoalan golongan kafir ini. Tapi mereka tetap tak beriman.Mengapa mereka tak tanya tentang sidratul muntaha? Mereka hanya mahu kepastian berdasarkan apa yang pernah mereka lihat. Itulah sifat musyrikin.
Banyak lagi pengajaran kisah Israk Mikraj ini. Nyata, peristwa ini satu mukjizat serta kelebihan buat baginda sendiri. Di sinilah kayu pengukur keimanan seseoang muslim.
Lazim kita mendengar kisah Israk Mikraj ini. Sampai kepada persoalah, sejauh mana penghayatan kita?
Salah satu pengajaran yang mesti diambil berdasarkan kisah Israk Mikraj ini ialah, bersedia menerima teguran!

Bagaimana?
Setelah nabi Muhamammad menerima anugerah daripada Allah berkenaan tuntutan mendirikan solat 50 waktu, baginda ditegur oleh Nabi Musa. Nabi Musa meminta agar nabi muhammad mempertimbangkan semula peintah tersebut dan mencadaangkannya agar dikurangkan. Nabi Muhammad menerima teguran tersebut dan memnta agar perintah tersebut dikurangkan. Kurang 5 waktu kepada 45, Nabi Musa menegur lagi. Umatnya yang gagah dan kuat tidak mampu melaksankan ibadah, apatah lagi umat Nabi Muhammad yang jauh lebih kecil fizikalnya. Hinggalah perintah solat yang perlu didirikan hanya tinggal lima waktu sahaja. Nabi Musa masih menegur. Namun bagi nabi Muhammad, ini adalah anugerah, dan baginda berasa malu untuk meminta dikurangkan lagi. Benar, kata-kata nabi Musa. sedangkan 5 waktu ini, sukar untuk dijaga, bagaimana mahu kita melakukan 50 waktu.

Nabi Musa menegur penghulu segala Rasul?
Ya, Nabi Muhammad merupkan penghulu segala Rasul. Baginda Rasul terakhir dan bagindalah penutup segala Rasul. Baginda insan yang paling mulia. Tapi Nabi Muhammad tetap menerima teguran dan cadangan Nabi Musa. Tidak sesekali baginda menolak cadangan yang diberikan oleh nabi Musa mentah-mentahan, melainkan setelah waktu solat yang tinggal cuma lima waktu sahaja. Bagaimana pula dengan kita?
Kisah ini wajib, saya ulang sekali lagi WAJIB! Dijadkan sebagai panduan bagi setiap individu terutama insan yang mempunyai jawatan. Tak kira apa posisi mahupun pangkat, sedarlah dan bersedialah untuk ditegur. Merelakan diri ditegur adalah lebih baik daripada membiarkan diri dibelenggu dengan kejahilan. Kesannya, setiap tindakan yang diambil boleh jadi tindakan yang tidak wajar dan menyusahkan.

Mengapa saya beriya-iya sangat?
Sebab saya merupakan seorang muslim dan sekiranya anda juga merupakan seorang muslim yang beriman kepada Allah dan Rasulnya, pasti sahaja anda mengiyakan kisah Israk dan Mikraj ini bukan. aka tidak dapat tidak, penghayatan setiap inci kisah ini mestilah dipetakan dalam bentangan minda seorang muslim. Hala tuju dan juga panduan berteraskan iman pasti merelakan diri ini senantiasa berada pada tahap rendah diri. Satu perkaitan yang ingin saya jalinkan di sini adalah, kesediaan menerima teguran adalah didorong oleh kerendahan hati, dan sikap merendah diri.

Percayalah!
Percayalah, hebatnya para ulama yang terdahulu atas kelebihan ilmu adalah keranakerendahan diri mereka. Mulianya seorang hartawan di mata pengemis jalanan adalah kerana kerendahan hati untuk membantu.
Percayalah, takkan pangkat yang tinggi itu akan jatuh sekiranya bersikap merendah diri dan sentiasa menerima teguran. Takkan hilang atau punahnya kekuasaan seorang pemerintah andainya ditegur malah akan ditingkatkan dan diteguhkan lagi kedudukan oleh Nya!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...