Sunday, December 23, 2012

Catatan dari Masjid Bandar:Mendidik Jiwa Mencintai Ilmu



Bila diberi sekali lagi kesempatan, saya cuba buat semampu mungkin. 


Saya suka ayat rakan panel saya, saya bukanlah orang yang tebaik untuk duduk di sini
(sebagai panelis). 

Benar, sepertinya saya bukan orang yang selayaknya bercakap, tapi kami gagahkan juga. Terima kasih atas amanah dan kepercayaan ini. 
Kita merancang, tapi perancangan Allah lebih baik. Forum kali ini sangat bermakna, malah menjadikan kami lebih mengenali sesama kami. Bila berbual-bual, bercerita tentang asal-usul, waris, siapa ayah, siapa emak, keluarga terdekat, maka terkeluarlah loghat... Yaaiiiih, gitu ye..

Ahlul Panel
Bertindak menggantikan panel, kerusi moderator saya diisi oleh seorang yang cukup hebat. Nyata saya kagum dengan beliau. Rakan-rakan panel yang diimport khas juga nyata memberikan satu percambahan minda yang cukup bernas. Rasa kerdil sebagai panel pertama tetap ada. Berbicara tentang Mendidik Jiwa Mencintai Ilmu. Meskipun berada dalam laluan sebagai pendidik, mauduk perbincangan ini seakan berat buat saya. Masih lagi bertatih, setelah melalu fasa merangakak dalam menuntut ilmu pendidikan dan kemahiran keguruan, langkah-langkah bertatih ini sebenarnya satu latihan bagi langkah yang sebenar bergelar pendidik. Langkahnya masih jauh. Ribuan langkah yang harus diturut terlebih dahulu. 


Sengaja saya sorot kembali perbincangan pada malam ini, di Masjid Tengku Abu Bakar, Raub (masjid bandar). Mengupas pendifinisian tajuk perbincangan, suka untuk bawa kembali pandangan peribadi dengan menyatakan bahawa, mendidik merupakan satu proses pembentukan sama ada dalam bentuk latihan, pengajaran dan pembelajaran. Tentang jiwa, sengaja saya menyatakan, jiwa merujuk kepada manusia. Hal ini bagi memudahkan pemahaman pendengar dengan membuat hubungkait yang jelas terhadap mendidik jiwa itu bererti membentuk manusia. Seterusnya mencintai ilmu, saya definisikan sebagai satu tindak balas dalam bentuk perasaan terhadap pengetahuan. Justeru itu, perasaan cinta terhadap ilmu ini merupakan satu perasaan yang cukup tinggi terhadap ilmu pengetahuan. Orang yang punyai rasa cinta, pasti sanggup berbuat apa sahaja bagi memastikan matlamatnya tercapai. Maka bermacam-macam ayat-ayat hiperbola tentang kesanggupan bagi membuktikan cinta sejati tersebut.

Salahkah mencintai ilmu?
Ada pelajar yang belajar kerana mahu mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Sebab dengan keputusan yang cemerlang tersebut, 'panjanglah langkah' mereka selepas itu. Mana tahu dapat sambung pelajaran ke luar negara. Setidak-tidaknya dapat masuk universiti. Kalau dah keluar universiti boleh dapat kerja bagus-bagus. Kerja yang baik-baik. Malah bermacam lagi tujuan mendapatkakn ilmu dan belajar yang dapat kita dengar. Bimbang juga kalau ada yang cakap, belajar sebab terpaksa atau dipaksa. Aduh, tolong sangat ubah pemikiran seperti itu. 
Anak-anak, adik-adik. Jangan tunggu kena paksa baru mahu belajar!
Kepada abang dan kakak kepada adik pula, jangan rasa mahu goyang kaki pula. Sebaliknya dan sebaiknya lebih menunjukkan contoh yang terbaik. Bagaimana?
Sabda baginda Rasulullah S.A.W, Jadilah orang yang berilmu, atau orang yang menuntut ilmu, atau orang yang mendengarkan ilmu, atau orang mencintai ilmu. Jangan jadi golongan kelima, maka nescaya engkau binasa!
Yang dituntut adalah mencintai ilmu. 
Golongan yang kelima adalah yang
TAK(berilmu/ menuntut ilmu/mendengar ilmu/mencintai ilmu)

Tolong sangat!!!
Bila ada ambulan lalu bawa pesakit, pasti sahaja kenderaan lain akan bagi laluan. Sebab itu peraturan jalan raya. Ambulan membawa pesakit. Mereka berusaha untuk menyelamatkan pesakit.

Bila ada orang yang mahu mencari ilmu, tolong bagi laluan dan jangan halang. Atau kita sendiri yang turut sama pergi menuntut ilmu. Sebab belum tentu jiwa kita betul-betul sihat. Kita juga perlu rawatan kecemasan!
Cuba tanya diri sendiri,
 " Sudah cukupkah ilmu aku?"
Campurkan semua sekali ilmu dunia yang kita tahu. Ditambah dengan ilmu agama. Kali dengan berapa kali sudah kita amalkan sebagai pengukuhan dan praktikkan.


Menurut rakan panel saya, ada dua perkara yang manusia takkan puas. Pertama ilmu. Kedua, harta. Orang yang mencari harta setiap hari akan mengira-ngira adakah hartanya makin bertambah atau berkurang. Sebagai orang yang berilmu, mencintai ilmu rasakanlah kehangatan dan penangan hebatnya cinta ilmu itu. Cari, sampaikan dan sebarkan. Menuntut ilmu kerana Allah! 
Ayuh!

-Terima kasih kepada penganjur, juga sahabat-sahabat penggerak ICoRe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...