Friday, November 5, 2010

Dia Memang Laju


Kami bergegas ke tempat kejadian. Ramai orang berkerumun di situ. Suasana pagi di tepi tasik itu nyata tidak seperti hari-hari yang lain. Seperti sesutu kejadian yang tidak diingini berlaku. Seorang wanita menangis. Air mata membasahi pipi. Jernih air mata itu menggambarkan ranapnya hati seorang insan bergelar wanita. Sedang mata yang lain memandang sayu. Kami saling berpandangnan bertanyakan jawapan. Sinar mata bertanyakan seribu satu persoalan. Mengungkap makna yang tersirat.

Di seberang jalan sana berlaku kemalangan. Sebuah kereta terbabas. Teruk khabarnya. Mungkin ada nyawa yang terkorban. Atau jasad yang menanggung derita kesakitan . Bisik-bisik mereka di sekitar kawasan itu seolah-olah mengiyakan. Tapi tiada mangsa. Anggota polis sudah mengawal trafik. Kenderaan mula berderet memeuhi jalan. Nyata suasan pagi tidak seperti hari sebelumnya. Taman tempat orang berehat, bersenam seperti hari yang sebelumnya berubah wajah. Laluan kian sibuk. Ramai yang insaf melihat kejadian terbabit. Raut wajah penuh keinsafan terpancar. Namun, sinar taubat sirna lantas meninggalkan tempat kejadian. Kereta dipandu laju dan terus memecut.

Wanita yang menagis itu seolah-olah hilang pertimbanagn. Persoalan-demi persoalan bertanya dalam kotak pemikiran kami. Gaya pemikiran diubah menjadi lebih kreatif dan kritis. Ada kalanya kita perlu membantu. Pasti ada penyelesaian . Perlukah Moel Polya digunakan. Ya, itulah langkahnya. Model Polya.

Model Polya bermula dengan memahami masalah yang berlaku. Lantas, kami beranikan diri. Faiz Z, Arham, Faris dan aku. 

"Kenapa kak?" Tanya Arham.

"Anak akak hilang...", sedu sedan mengiringi jawapan.

Manakan tidak berkocak hati seorang ibu, mengenangkan anak yang hilang. Sembilan bulan sepuluh hari, peitnya seorang ibu menanggung anak. Dibawa ke mana sahaja, tetapi hari ini segalanya berubah. Anak yang ditatang hilang dari pandangan mata. Bergenang air mata Faiz Z mengenangkan apa yang menimpa wanita tersebut.

Tumpuan mata tertumpu ke arah lokasi kejadian kemalangan. Masing-masing cuba mengelurakan inferens. Meramal apa yang berlaku sekaligus merangka hipotesis. Mungkin ada yang boleh dipersujukan.

Perlanggaran kereta yang terbabas itu, memungkinkan anak wanita ini tercampak jauh. Mungkin kanak-kanak tersebut tercampak melepasi tingkap kereta dan hilang. Begitulah teori Faris. Faris memang arif perkara menjangkakan teori. Namun, jarang sekali yang tepat. Aku hampir bersetuju. Tapi mustahil anaknya akan tercampak jauh sehingga hilang dari pandangan mata. 

"Eh, Apih...mana tahu betul.." Arham bersetuju dengan pendapat Faris.

Aku diam. Faiz Z masih lagi melayan perasaan. Meletakkan dirinya dalam situasi wanita itu. Mana mungkin dapat dirasai sama seperti apa yang dirasakan. Faiz Z seorang lelaki. 

Baiklah. Mungkin ada benarnya. Seperti teori Repulsion atau sentakan. Seperti selaras senapang. Letupan akan memuntahkan peluru dengan laju menyebabkan momentum yang kuat. Senapang akan tersentak ke belakang. Dalam hal ini, perlanggaran kereta akan membuatkan sentakan dan menyebakan kanak-kanak tersebut tercampak.

Macam tak logik.

"Kak, anak kak berapa umurnya?", tanyaku mencari kepastian dan cuba mencari pembolehubah yang bersesuaian. 

"8 tahun", ringkas jawapnya.

"Fizikalnya bagaimana?" soalanku seolah-olah ibarat seorang penyiasat persendirian yang dibayar mengikut tugasan.

" Badannya agak besar, lelaki, pakai cermin mata, kulitnya cerah",beritahu wanita itu. Percakapannya menggambarkan bunga-bunga harapan yang mekar. Mengaharapkan kembalinya pertemuan. 

Dari fizikalnya pasti anak tersebut cukup disayangi oleh wanita itu. Berdasarkan teori Abraham Maslow, mengikut Hieraki keperluan Maslow, mungkin anak tersebut telah dipenuhi dengan keperluan fisiologi yang cukup, seterusnya meningkat kepada kepada keselamatan dan kasih sayang. Tapi hari ini, anak tersebut hilang. Jadi tak sempurna Hieraki tersebut.

Mana mungkin badan yang agak besar boleh tercampak jauh dari kereta. Kemusykilan membelenggu fikiranku.  

"Kak memang laju ke tadi?"soal Arham.

" Ha ah, nak cepat. Banyak yang perlu diselesaikan. Biasanya ayahnya ada tapi hari ini cuma kami berdua".

"Dia ni memang laju, saya  nampak tadi", tambah seorang lelaki yang berada hampir di situ.

Kami menggeleng-gelengkan kepala. 

"Mama, boboy kat sini", Tiba-tiba terdengar suara dari belakang.

Seorang budak gemuk berlari tercungap-cungap sambil memegang botol air. Wanita tersebut lantas memeluk kanak-kanak itu lalu menciumnya. 

Kami kehairanan. 

"Dia memang laju, sampai tertinggal anaknya masa joging. Nak kejar apa ntah", lelaki itu menambah lagi.

Cepat-cepat Faiz Z mengesat air mata yang bergenang. Berubah air wajahnya, rupa-rupanya anak tersebut tertinggal. Ibunya terlalu seronok berlari.Kereta yang terbabas itu, tiada kaitan.Tiada inferens!

Dia memang laju... 

 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...