Thursday, July 28, 2011

Cincin Belah Rotan.


"Cantik cincin", seolah  bertanya.

"Pandang pada apa, kalau dinilai cantik?", bingkas soalan itu.

"Pada kilau yang mengerlip. Silau. Hahaha" seakan memerli.

" Kalau kilau itu yang silau, hanya pada zahir, belum mampu sinarnya gemerlapan", madah mengisi bicara.

Falsafah cincin itu mesti cantik. Biar pemakainya tampak seri. Ibarat bunga, serinya pada warna. Cincin pada jari pasti berseri. Cincin pada jari jadi seribu satu solan misteri. Adakah bunga itu dimiliki?

*  *  *

Mula-mula aku kenal dia. Dia pernah kata.

"Aku pandang kanan, tengok semua pakat tutup muka dengan tangan macam ni. Tutup sebelah aje, aku tahu skill dari universiti lagi. Memang diorang nak tunjuk. Masuk sini pun sama jugak". Tangan kiri menghadang muka.

"Maksudnya?" Aku bertanya.

"Mu tahu Apih, ape maksudnye kalu orang pempuan buat gitu? Die nak bagitahu yang die dah ade yang punye. Ni cincin ni. Dah ade orang dah. Jangan jeling-jeling!" Abang Mi bagi jawapan. . Ditunjuk jari manisnya yang kosong Aku senyum sinis.

Sekarang Abang Mi dah kahwin. Mungkin jari Kak Dayah(isterinya) dulu tak ada cincin. 

* * *

Cincin emas belah rotan,
Diri ini ku korbankan,
biar mati tak berkapan,
Pantang undur  anak watan.

Bila nyanyi semula lagu ni terasa sayu. Dalam sayu ada semangat. Diri layu jadi laju. Dari pudar kembali ceria. Benar-benar punya roh lagu ni. Perihal lagu yang meniup api semangat pada setiap insan yang menghayati. Biasanya, bila kita mendengar lagu, hanya seperti angin lalu. Sekadar bergema di cuping telinga. Andai gemanya bertalun masuk, pasti hanya melintasi otak. Belum tentu singgah. Andai singgah, adakah sampai ke ufuk minda atau sekadar berlabuh di tepian. Umpama angin lalu, boleh jadi lagu itu ibarat bayu yang menenangkan. Boleh jadi juga umpama taufan yang menggegarkan . Tapi ini lagu yang sampai langsung ke lubuk sanubari tiap dari kami. Dari dulu selalu terngiang. Apa corong-corong radio memutar memain irama. Tidak. Hanya gelombang-gelombang ghaib yang singgah menyapa telinga. Memaut-maut, untai kata cincin...

Apa erti cincin pada jiwa, pada cinta? 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...