Monday, August 1, 2011

Bukan Edlina?



Edlina?
Merah muka bila mata terpandang akan wajah ayu itu. Melongo Faiz. Ilusi dipenuhi bebayang hitam. Susuk insan yang tidak diduga hadir. Pita minda megimbas kembali rakaman kenangan. Memori lama kembali terlukis. Warna-warna pelangi sesekali terimbau. Sayang mendung kelabu berlalu. Warna pelangi pergi, pergi bersama Edlina.

Waktu remaja yang mengasyikkan. Bagi anak bujang yang gila-gila bahasa. Bodoh-bodoh alang. Laman hatinya senantiasa lapang. Tiada semak yang merimbun mengusutkan pandangan. Luas mata memandang. Laman itu segar. Sesegar usia muda. Waktu bujang, segak dan tampan. Bujang yang mula mengenali lawan jenis. Bagi Faiz, insan sepertinya hanya menempuh medan usia muda dengan hati yang berbunga riang. Tak perlu kusut-kusut. Tapi segalanya tak lagi sama bila Edlina menyapa salam di pintu hati.

"Assalamualaikum. Awak terambil buku saya!"

Waalaikumsalam
Mulut yang ternganga. Terpaku lama Faiz memandang. Agak menjengkelkan.

Salam pertama, perkenalan yang tidak dirancang. Faiz tekad. Salam itu akan, jadi pemangkin buatnya. Rekod baru tercipta dalam arkib hidupnya . Edlina menyap salam. Salam perkenalan. Salam yang mengubah Faiz 360 darjah. Berubah Faiz. Bukan lagi gila-gila bahasa. Gila-gila cinta!

"Siapa dapat cakap dengan Edlina, memang hebat la", isytihar Akmal.

" Aku bagi salam tak jawab".
"Kerek giler".
"Memang pon".

Semua bagi respon.

"Dia dah tegur aku pon", bisik Faiz.

"Pergh... tabik sama lu!" Akmal menyusun jari di atas kening kanan.

Kenangan itu hilang. Kini bermain semula. Wajah ayu itu kembali. Tatkala Faiz kini menjadi seorang guru. Edlina?

Rumah sakit itu jadi saksi. Melihat gadis yang lengkap dengan seragam putih. Sekadar singgah menjenguk bapa saudara, Faiz tidak menyangka, kembali bertemu Edlina.

Bunga dalam taman hati segar kembali. Biarpun hampir menguncup, namun mekarnya kali ini tidak tertahan. Pandangan yang memancarkan sinar, mencurahkan kembali titis-titis kasih pada bunga yang kembali mekar dalam taman hati. Dalam hati ada taman. Faiz tidak dapat menahan lagi. Apakah ini namanya cinta?

Edlina!

Panggilan tidak disahut, gadis seragam putih terus beredar meninggalkan Faiz . Seolah-olah tidak mendengar jeritan. Jeritan batin seorang insan yang memanggil. Pergi berlalu, dan terus hilang.

Faiz ragu apa dia bukan Edlina.

* * *

"Jururawat bernama Edlina? Maaf encik. Dia baru meninggal minggu lepas. Kemalangan jalan raya. Mengapa?", terang seorang jururawat muda di kaunter pertanyaan.

Bergegar jantung. Tegak bulu roma. Ketar lutut Faiz. Siapa dia kalau bukan Edlina?

*Hanya rekaan semata-mata.Sekadar imaginasi penulis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...