Tuesday, August 30, 2011

Perutusan Hari Raya 1423H afifabdulmajid.blogspot.com


Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, walillahilhamd.

Aidilfitri itu adalah hari kemenangan. Menang melawan nafsu.

Tetapi, berapa ramaikah yang sebenar-benarnya menang?

Waktu berbuka puasa, sudah cukup untuk memberi gambaran siapa yang menang sebenarnya.

Bila tiba waktu berbuka, seolah-olah tidak cukup apa yang terhidang. Tidak menang tangan menyuap mulut. Seolah-olah lapar berbulan tidak makan.

Sebab itulah, Aidilfitri sebenarnya hanya layak untuk orang yang benar-benar menempuh Ramadhan ini dengan penuh keimanan dan dalam erti kata dia menjaga kualiti amalannya sepanjang Ramadhan ini.

Bukan sekadar berpuasa dengan menahan lapar dan dahaga sahaja. Mengekang hawa nafsu dan keinginan syahwat. Membelenggu segala kemahuan yang menjuruskan kepada segala bentuk kemungkaran.

Apa yang kita lihat realiti Ramadhan kini bukan lagi diisi dengan pengisian menghayati Ramadhan itu sendiri akan tetapi kesucian Ramadhan itu langsung tidak dihormati. Langsung tidak diambil kisah. Adakah tiada rasa iman dalam diri? Inilah sebenarnya yang dapat kita lihat dalam suasana jahiliah moden. Jahil dan degil. Seronok dengan cara hidup yang melalaikan. Ramadhan tidak diambil peduli. Makan dan minum di tempat terbuka pada siang hari bulan Ramadhan.

Nampak sekali amalan yang menjadi tunjang Ramdhan itu langsung tidak dizahirkan apatah lagi ibadah-ibadah lain. Orang yang jelas melakukan kemungkaran malah sengaja menzahirkannya, malah berbangga bila melakukannya, layakkah untuk bersama-sama meraikan aidilfitri itu sendiri? meraikannya bersama-sama dengan golongan yang benar-benar menunaikan tanggungjawab kepada Allah, sungguh amat malang sekali. Sungguh erti sebenar aidilfitri iaitu perayaan fitrah, hari meraikan kembalinya kepada fitrah hanya bagi mereka yang benar-benar memenuhi tanggungjawab sepanjang ramadhan.

Jadi perlu kepada perubahan yang sebenarnya. Kembali kepada fitrah manusia yang sememangnya suci, sebab itulah Ramadhan itu menjadi bulan tarbiah membentuk keperibadian muslim.

Selamat Hari Raya Aildilfitri, Moga Allah memberi rahmat kepada kami juga kalian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...