Monday, December 26, 2011

Sebuah Erti



Telah dijadikan Adam a.s dengan temannya Hawa. Begitu juga fitrahnya yang lain. Tiap apa yang diciptakan olehNya pasti ada pasangan. Pasangan yang menjadi peneman.
Bagaimana terpisahnya Adam dengan Hawa. Begitu setia antara mereka. Dalam kesah kasih tetap terpahat kukuh. Itulah setianya cinta. Biar susah atau senang, mereka saling beruaha. Hingga sampai masa ketemu jua. Ketemu di suatu tempat. Hingga hari ini jadi bukti. Luhurnya cinta.

Sungguh rasa cinta itu datang dari Tuhan. Cinta itulah yang akan menjadi saksi. Kukuhnya tembok kasih yang dibina, hangatnya bahang perasaan sayang yang sentiasa membara. Mekarnya kuntum rindu yang mempersona. Sukar diungkap, tapi dapat dirasa. Segalanya letak pada dua hati.

Dua hati yang menjadi satu itu, bukan hanya pada zahir. Mengungkap tafsir hati antara dua kamus kehidupan. Masing-masing saling menterjemah. Padanya letak kekuatan untuk saling memahami. Ditulah tertulis seribu satu kalimah yang perlu ada. Perlu sama. Perlu mengerti. Perlu difahami...PENGORBANAN...

Benar, cinta itu ertinya berkorban dan terkorban. Cinta pada yang Esa. Sehingga titisan darah yang terakhir. Melangkah gagah, jatuh bangun, bangkit rebah, terus melangkah, dipapah. Dan terkoban. Itulah erti cinta agung. Biar jasad bercerai roh. Pasti terangkat tinggi. Tinggi disisi Tuhan. Erti cinta agung. Juga pada jiwa sesama jiwa. Hangatnya roh cinta antara dua jasad insani. Saling berkorban atau rela terkorban. Kasih bonda, kasih ayahanda, kasih saudara. Kasih pada kekasih. Lantaran hidup ini perlu berteman. Hidup ini saling memerlukan. Hidup ini ada pasangan. Itulah hikmah hadirnya Hawa disisi Adam. Dari situlah hadirnya pengorbanan. Antara dua jiwa yang terpisah. Namun, kerana dititipkan oleh Yang Esa akan erti satu kalimah yang perlu difahami dan diertikan. Terlunas segalanya oleh perlakuan. Akhirnya mereka bertemu. Bertemu di Jabal Rahmah.

Ujian yang melanda perlu dikongsi bersama. Bukan sekadar berkongsi suka. Duka yang melanda, perlu sama-sama ditempuhi. Saling membantu. Saling membakar semangat. Moga gagah melangkah.

Harungi hari yang mendatang dengan jiwa yang bisa tegar bersama. Susah senang teguh dihadapi. Tak lapuk dek teriknya bahang mentari, tak lekang dek basahnya hujan. Mudah melafazkan tiap kata, bukan senang untuk ditunai. Segalanya pada jiwa yang mentafsir kalimah itu. Pengorbanan. Rela berkongsi hidup bersama.

Buatmu,
Andai dirimu pedih, sandarkannya padaku. Biar aku yang menanggung.
Andai dirmu dibeban, letakkan dibahuku. Moga dapat aku memikul.
Takkan ku biar dirimu kesepian dengan derita. Takkan, takkan, takkan.
Ya Allah berikan kekuatan padanya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...