Tuesday, July 10, 2012

Belajar Sejarah

Ini George Santayana


Setiap kali bila mula waktu Sejarah, cikgu saya selalu cakap, "apa-apa hal, hidup mesti diteruskan juga. Selain itu, yang selalu beliau ucapkan ialah, siapa yang melupai sejarah dia pasti akan mengulanginya". Sekian.

Itu kata George Santayana, tokoh falsafah barat. Cikgu saya selalu mengulang kata-kata tersebut. Waktu itu cuma masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Masing-masing buat endah tak endah. Tapi ada kala, bila selalu sahaja mendengar, jadi hafal. Boleh dijangka, skrip yang sama.

Mereka yang melupai sejarah pasti akan mengulanginya?Jadi, orang yang lupa kepada kesilapan lalu pasti akan mengulanginya. Kerana dia telah lupa kepada satu sejarah yang telah berlaku dalam kehidupan yang telah ditempuhi olehnya. Tapi bagaimana pula dengan orang yang lupa kepada kejayaan yang pernah dikecapi? Adakah dia akan mengulanginya kejayaan itu? Ini remeh saja. Entah mengapa persoalan sebegini tiba-tiba singgah lalu mengetuk pintu minda.

Pada hemat saya, jika seseorang itu lupa pada kejayaan yang lalu, itu sesuatu yang diliht agak mustahil. Pastinya kejayaan yang pernah diperoleh sentiasa diingati, diulang-ulang hikayatnya, dan dipahat dalam satu ruang dalam fikiran serta disebut-sebut umpama ratiban kerana itulah sejarah yang penuh, sangat dan amat bermakna. Yang timbul pula adalah, bagaimana mahu memastikan kejayaan itu berulang semula atau kejayaan itu datang lagi. Tak semua orang berjaya, ada kala saat jatuh itu hadir dan membuatkan kita terperosok, tersungkur di bawah. Saat yang dinantikan ialah bangkit semula. Saat menelan ubat yang pahit dalam usha mengebalkan antibodi yang tumbang. Inilah saat yang dinantikan.

Siapa kata kita lemah? Musuh senatiasa meracun taman pemikiran kita dan menuba tasik minda agar airnya jadi keruh lagi bahaya. Maka air yang diguna dari tasik itu gagal menyuburkan taman nurani. Maka bunga-bunga yang diharap kembang dengan mekar hilang serinya. kering daunnya, longlai dahannya, dek sakit menahan bisa. Apa yang dimomok oleh musuh-musuh. Segalanya adalah tentang kelemahan yang berpusat dalam kotak fikirn kita. Titik yang mendjadi pemisah antara kejayaan dan kegagalan. Itulah penghalang kepada kejayaan untuk terus tertulis.

Benar, kita bangga dengan kejayaan terdahulu yang senantiasa menaikkan dan membangkitkan semangat. Tapi merelakan titik kelemahan itu ditekan pada saat ini merupakan satu kesilapan yang sepatutnya jangan dilupakan. Titik kelemahan itu sebenarnya diwakili oleh simbol noktah yang menghentikan bait-bait kisah kejayaan. Langsung bermulanya tragedi kejatuhan yang terus menghantui, berlegar dalam mimpi dan menjadi puaka dalam taman pemikiran. Sampai bila ayat yang dipenuhi dengan kalimah-kalimah lemah, sugul dan layu itu menjalar. Perlu kepada satu titik baru yang menghentikannya. Ya, noktah baru untuk ayat kegagalan!

Cerita sejarah yang tertulis. Lupa kegagalan kesannya berulang kegagalan. Duduk dalam kegagalan, tanpa noktah, tanpa kebangkitan, maka kekal dalam kegagalan. Asyik dengan kejayaan, boleh jadi tenggelam dan kelemasan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...