Sunday, May 27, 2012

Segelas 'Fresh Orange'


Tulisan saya ini tiada kepentingan peribadi tapi saya mahu yang seakidah dengan saya berfikir tentangnya. Saya mahu anda fikir dan renungkan.

Saya pinjam satu analogi, seorang Melayu mengajak rakannya (juga Melayu) pergi ke bar, minum, berbual-bual. Katanya, "di sana tak perlu minum wain seperti aku. Minum fresh orange". Maka rakannya turut sama ke sana, minta segelas fresh orange. Cuma minum saja.

Minum, berbual bual. Ya, sambil membasahkan tekak dan mengisi masa. Salahkah?

Jika anda yang menghadapi situasi seperti ini, bagaimana mahu anda mengadilinya? Meletakkan iman sebagai perisai utama dalam mempertahankan diri anda atau mempertahankan 'persahabatan'?

Banyak persoalan yang perlu dirungkaikan.  Apa yang perlu kita sedari adalah matlamat tidak sama sekali menghalalkan cara. Meskipun niat mahu ke bar dan membasahkan tekak, itu perlu. Tapi kenapa bar?
Mengapa bukan ke warung tepi jalan sahaja?

Sebab kawan yang ajak. Dia mahu pergi juga ke sana. Ringan langkah, tanpa bantah. Mengiyakan kerana yakin bahawa, takkan sekali-kali meneguk air haram itu, sebaliknya meneguk segelas fresh orange bervitamin C!

Carilah tempat lain. Baik memilih santapan, tempat perbelanjaan, hiburan. Titis hitam pada baldu putih, meski di penjuru, harganya tidak sama. Buangkan dahulu, baru ya dan aku tahu, sucinya baldu itu.

Maaf tuan, puan, kawan, sahabat, aku menulis bukan kerna nama.
 Tak mengapa andai tuan tidak mengerti. wallahualam.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...